tirsdag 18. juni 2013

Herr Bollerud ....

 

Herr Bollerud eier en bil, Tut – tut,
og den kjører mil etter mil, Tut – tut,og den kjører mil etter mil tut-tut!
Hei!
Forrige uke fikk jeg såå lyst på kanelboller, så da var ikke kjøkkenmaskinen vond å be! :D
Jeg har byttet ut min "gamle" gjærdeig oppskrift med en ny som jeg har funnet hos trinesmatblogg!  

De blir like gode hver gang!!  Forskjellen fra min  "gamle " og denne, er at her elter man inn smøret til slutt isteder for å smelte det og ha det i sammen med melken :)


Her fant jeg : oppskriften: www.trinesmatblogg.no

Bolledeig
  • 950-1000 gram hvetemel
  • 5 dl melk (25-30 grader)
  • 25 gram fersk gjær (eller 1/2 pose tørrgjær)
  • 125-150 gram sukker
  • 1 ts malt kardemomme
  • 1/4-1/2 ts salt
  • 1 egg
  • 150 gram smør, i terninger
Kanelfyll
  • 100 gram mykt smør
  • 1-2 ss kanel
  • 5 ss brunt sukker
Til pensling og pynt
  • 1 egg, sammenvispet
  • perlesukker (kan sløyfes)

  •  Ha alle ingrediensene til bolledeigen, med unntak av smøret, i bakebollen.
  •  Det er ikke nødvendig å røre ut fersk gjær i væsken, bare smuldre den lett opp med hendene. 
  • . La deigen elte i 10-15 minutter på sakte til middels fart. Juster eventuelt med mere mel dersom deigen virker løs. 
  • Tilsett så smøret i små terninger og elt til deigen slipper kantene i eltebollen og alt smøret er eltet godt inn i deigen, etter 5-10 minutter.
     Øk gjerne farten underveis.

    Kle bakebollen med plast eller ha på lokk, og sett deigen på et trekkfritt sted for heving, i ca en times tid.
    Det er viktig at deigen får heve seg i sitt eget tempo.
    En tommelfingerregel er å la den heve til omtrent dobbel størrelse.

    Ha bolledeigen på melet underlag, del den i to, og kjevle hver del ut til en rektangulær leiv som er 45-60 cm bred. Bre smøret utover halvparten av leiven, og strø sukker og kanel over (eller du kan røre sammen ingrediensene og bre det utover). Rull til en pølse fra langsiden og skjær rullen opp i ca 12 boller..

    Legg kanelsnurrene på bakepapirkledt stekebrett og la dem etterheve under klede i 30-60 minutter.
    Oppskriften gir ca 24 kanelsnurrer.

    Pensle de ferdighevede kanelsnurrene forsiktig med sammenvispet egg og strø eventuelt litt perlesukker over.



  • Stek kanelbollene midt i ovnen ved ca 225 grader (over- og undervarme) i 10-12 minutter


 Jeg bruker perlesukker fra Sverige, det er så mye bedre enn det norske!
Er mykt å tygge på og veldig dekorativt synes jeg! 

Disse bollene med denne oppskriften blir så saftige og gode synes jeg!
Nammmmmm....





Snaart ferdige! 

Disse får "bein å gå på!"

Nå er disse for lengst spist opp.. Men nå fikk jeg lyst på mer!! "til helga kanskje"...;)
Håper alle har fine solskinnsdager!

Klem Vigdis

 


3 kommentarer:

  1. Ååååå det så godt ut Vigdis <3 Fikk lyst på boller nå :) Du vet å friste ;) Takk for oppskrift - denne skal virkelig prøves en dag.
    Men jammen lærte jeg noe nytt i dagens innlegg. Ikke viste jeg om dette om perlesukkeret. Har lurt på hvordan noen får så fine perlesukker på bollene sine. Skal jammen sette på handlelista til neste gang vi skal på Harryshopping ;) Takk for tips.

    SvarSlett
  2. Ja, Janne det er så fint det perlesukkeret der! Og ikke sånn hardt og "blankt" som det norske! Takk for alltid fine kommentarer! :))) Klem

    SvarSlett
  3. Åhhhh, nå fikk jeg lyst på kanelboller.. Nam!

    SvarSlett