mandag 18. august 2014

Kyllingpai

God morgen!
 
Så var hverdagen her på ordentlig igjen!
Skoleoppstart for de fleste! Vi har i dag 4 spente ungdommer!
Min eldste starter 2.året på høyskolen i Gjøvik i dag. Min yngste som lærling på Skagerak elektro! Sistnevnte var veldig spent i dag!
Vi har også to ungdomskoleelever nå, en 10.klassing og en 8.klassing! Hjelpe meg så store de blir!!! 
Ønsker alle de fine ungdommene våre lykke til!! :)

I helga laget jeg kyllingpai. Min samboers absolutte favoritt ;) 
Jeg tenkte jeg skulle dele oppskrift med dere. Den er halvveis selvkomponert, og ble til etter sånn  "man tager hva man haver" prinsippet!



KYLLINGPAI:

Deig: 150 g smør 
          3 dl hv.mel
          3 ss kaldt vann



Jeg bruker en foodprosessor. Har i kaldt smør i terninger, hv.mel og vann og "mikser" til alt samler seg til en deigklump. Da er den ferdig. Pakker inn i plast og lar hvile en time (eller mer)



Fyll:
*2 kyllingfileter som krydres lett,stekes, og deles i terninger (evnt rens og del opp kjøtt fra en halv kylling ) 
*2 store eller 4 mindre champinjonger
*1/2 rødløk (evnt purre )
*150 g bacon , skjæres i biter og stekes
*Noen små "buketter" broccoli eller aspargesbønner
 
*3 egg
*3 dl fløte /matfløte
* karri
*pepper (lar være salt, pga både ost og bacon gir nok salt)
 *Revet ost ca 150 g

Del opp sopp og løk og brun det i pannen. Gjør det samme med kyllingen og baconet.
Del opp broccoli i små buketter og bland alt sammen. krydre med karri og pepper.
Trykk deigen ut i en pai eller springform. Lag litt kanter. Prikk med en gaffel og forstek på 200 grader ca 10 min.

Ha alt fyllet i det forstekte paiskallet, og hell over eggeblandingen.



Dryss over revet ost.


Stek videre på 200 g til eggeblandingen er fast og osten gylllen.


Server med en god salat og en god rømmedressing



Bon apetit!
Ha en fin uke! Klem fra Vigdis 

 

2 kommentarer:

  1. Hmmmm den har jeg fått av deg og den smaker himmelsk. Takk for oppskriften!
    Lykke til med alle ungdommene deres <3

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha Janne! ♡ :) Klem

    SvarSlett